Chiptuning met 17pk/20Nm winst voor de BMW Serie 5 uit 2003 met een 520i (163pk motor)
Dit product is momenteel niet in voorraad, de levertijd is daardoor langer.




- 14 dagen retourrecht
- Advies van experts
- Voor tuners van tuners
- 98% Tevredenheid
Omschrijving / Chiptuning met 17pk/20Nm winst voor de BMW Serie 5 uit 2003 met een 520i (163pk motor)
Wat zijn de mogelijkheden?
De vermogenswinst die bij uw model auto vermeld staat is voor een stage 1 tuning, dit is een optimale afstelling waarbij we het maximale rendement uit de standaard motor halen. Naast een aanzienlijke vermogenswinst ervaren de meeste klanten ook een daling in het verbruik!
Chiptuning biedt echter nog veel meer mogelijkheden:
- Stage 1 / 2 / 3 / 3+++ chiptuning
- Ecotuning
Extra opties:
- Pops & Bangs installeren
- Popcorn sound / crackle installeren
- E85 conversie
- DSG Tuning
- Launch control toevoegen
- Opnieuw afstellen op mechanische aanpassingen (downpipe, intercooler, andere turbo, nokkenassen etc.)
Wat kunnen we uitschakelen:
- EGR uitschakelen
- Roetfilter uitschakelen
- Katalysator uitschakelen
- ADBlue uitschakelen
- GPF / OPF uitschakelen
- Wervelkleppen uitschakelen
- Start / stop systeem uitschakelen
- Foutcodes uitschakelen
- DTC / Traction control uitschakelen
- Readyness test aanpassen
- Snelheidsbegrenzers verhogen, verlagen of verwijderen
- Toerenbegrenzers verhogen of verlagen
- Uitschakelen sensoren
Wat is chiptuning?
Chiptuning is de bekendste manier om meer vermogen uit een auto te halen. Door aanpassingen in de motorsoftware kan meer vermogen en een lager verbruik gerealiseerd worden. Omdat bijna alle processen binnen de motor tegenwoordig via de computer aangestuurd worden biedt dit veel mogelijkheden om de auto op uw wensen af te stellen.
In een draaiende motor vinden continu kleine explosies plaats die gebruikt worden om de motor rond te laten draaien. Des te krachtiger de explosie des te meer vermogen de motor levert. Voor deze explosie zijn 3 elementen nodig: lucht, brandstof en ontsteking.
Meer lucht de motor in krijgen is het belangrijkste wat we aanpassen aangezien dat bepaald hoeveel brandstof er verbrand kan worden. De makkelijkste methode om meer lucht in de motor te krijgen is de turbodruk verhogen.
De belangrijkste gegevens die aangepast worden zijn de hoeveelheid lucht, brandstofinspuiting en ontsteking. Door de hoeveelheid lucht te vergroten kan er meer brandstof verbrand worden en gaat de auto meer vermogen leveren. Door de ontsteking verder te vervroegen kan de effectiviteit van de verbranding verhoogd worden waardoor de auto ook meer vermogen gaat leveren. Het aller belangrijkste is de hoeveelheid lucht en de meest gebruikte methode om deze te verhogen is middels de turbodruk. Bij auto’s zonder turbo zijn er nog wel eens andere mogelijkheden, zoals de kleptiming, om meer lucht in de motor te krijgen maar over het algemeen blijft de vermogenswinst voor auto’s zonder turbo helaas beperkt tot maximaal 8%. Bij motoren met een turbo zijn de mogelijke vermogenswinsten afhankelijk van wat de turbo maar ook de motor aan kan. In de meeste gevallen zit de vermogenswinst rond de 30% maar uitschieters tot zelfs 80% meer vermogen zijn ook mogelijk!
Een goede chiptuning gaat echter wel verder dan enkel deze drie gegevens aanpassen. De hoeveelheid brandstof en lucht moeten goed op elkaar worden afgesteld voor een maximaal rendement en er zitten natuurlijk ook vele sensoren omheen die met hun afstelling ook goed op deze gegevens aangepast moeten worden.
Hoe is chiptuning mogelijk?
Wanneer een fabrikant een auto ontwerpt dan wil deze dat die auto niet snel kapot gaat, ook niet als hier slecht mee wordt om gegaan. Om deze reden kiezen de meeste fabrikanten er dan ook voor om grote veiligheidsmarges te hanteren. Wanneer iemand zijn auto dan wel goed warm rijdt en goed onderhoud dan kunnen deze marges natuurlijk al een flink stuk verkleind worden.
Wereldwijd zit er veel verschil in de kwaliteit brandstof die bij de pomp verkrijgbaar is. Bij de afstelling van een auto door de fabrikant moet een auto natuurlijk met al deze verschillende kwaliteiten goed blijven lopen. Wanneer de auto enkel in West-Europa gebruikt wordt kan deze dus ook weer veilig wat verder opgevoerd worden.
Een derde reden (die vaak de grootste vermogenswinst geeft) is dat veel fabrikanten tegenwoordig een identieke motor leveren met verschillende vermogens. Een identieke motor met identieke turbo en identieke sensoren. Het enige verschil dat er tussen de verschillende versies zit is de software. Wanneer een auto met een dergelijke motor dan getuned wordt kan deze niet alleen met de software van een eventuele snellere versie worden uitgevoerd maar daar bovenop kan de software van die snellere versie om de andere twee bovenstaande redenen ook nog verder getuned worden.
EGR, DPF, Katalysator
Zoals eerder ook al genoemd bestaat er ook een mogelijkheid om middels chiptuning bepaalde onderdelen en sensoren uit te schakelen. Een moment waarop dit ook nog eens veel geld kan besparen is als een van de bovenstaande onderdelen defect is. Een EGR klep kan al snel een paar honderd euro kosten, een katalysator gaat vaak al richting de 500€ of er over en een roetfilter kost meestal meer dan 1000€.
Door deze opties in de software uit te schakelen is het mogelijk om de onderdelen volledig te verwijderen waarna deze ook niet meer terug geplaatst hoeven te worden. In de meeste gevallen is het verwijderen ook nog beter voor het verbruik en kan het vermogen nog verder worden opgevoerd.
Amerikaanse auto’s
Als een van de weinige tuners in Nederland bezitten wij ook de apparatuur om diverse modellen auto’s van de amerikaanse markt te tunen. De meeste van deze voertuigen hebben geen turbo maar door de standaard afstelling op een laag octaangetal is hier meestal toch een interessante vermogenswinst op te behalen. Naast het verhogen van het vermogen wordt de motor ook wat alerter. Gecombineerd met een andere afstelling van de automaat maakt dit de auto beter geschikt voor het Europese weggebruik. Een andere aanpassing die wij vaak bij deze modellen doen is het verhogen van de snelheidsbegrenzer die bij veel modellen op slechts 100 Mijl / 160 KMH staat.
Meer informatie?
Meer informatie
SKU | chip_BMW_Serie 5_2003_520i_163 |
---|---|
Auto Merk | BMW |
Auto Model | Serie 5 |
Motorcode | 520i |
PK (standaard) | 163 |
Koppel (standaard) | 210 |
PK (Met chip) | 180 |
Koppel (met chip) | 230 |
Product vragen


Wij staan voor jou klaar:
Stel je vraag via ons contact formulier
Whatsapp ons op: 06 4343 1304
of bel ons op: (0)48 523 1640
Waarom bij Chargertech kopen?
Chargertech is in Januari 2007 opgericht vanuit een voorliefde voor auto’s en voornamelijk de motorische prestaties. Bij het zoeken naar onderdelen voor mijn eigen projecten liep ik er vaak tegen aan dat onderdelen erg duur waren of soms een enorm lange levertijd hadden. Daarbij miste ik vaak expertise bij de verkopende partij. Iets dat zeker binnen de tuningwereld toch erg belangrijk is. Daarnaast zijn er voor superchargers en de bijbehorende onderdelen helaas maar zeer weinig leveranciers te vinden binnen Europa.
Chargertech is daarbij klein begonnen vanuit huis met een beperkt assortiment wat gedurende de afgelopen jaren telkens verder is uitgebreid waarbij we nu al enkele jaren vanuit ons pand in Cuijk werken. Het assortiment is constant onderhevig aan uitbreiding waarbij de klant altijd centraal staat. Zodra wij vaker de vraag krijgen naar een bepaald product dan proberen wij dit ook altijd aan het assortiment toe te voegen en waar mogelijk ook op voorraad te leggen.
Informatie over de onderdelen, werking en hoe deze geïnstalleerd moeten worden is daarnaast ook een belangrijk punt waarop Chargertech zich probeert te onderscheiden van andere webwinkels. Alle mail die binnenkomt proberen wij binnen een dag te beantwoorden en daarnaast hebben wij ook een mobiel telefoonnummer zodat wij u ook te woord kunnen staan als we bijvoorbeeld bezig zijn met een auto. Daarnaast schrijven wij ook regelmatig handleidingen of zorgen wij voor foto’s van installaties zodat het voor u duidelijk wordt hoe de onderdelen werken en gebruikt kunnen worden.
Chargertech is bedoelt als een webwinkel maar wij snappen dat het soms fijn is om persoonlijk contact te hebben en onderdelen ook te kunnen bekijken alvorens deze worden aangeschaft. Om deze reden bieden wij naast bestellen via de website ook de mogelijkheid en verwelkomen wij u om ons een keer te bezoeken in Cuijk.
Veilig betalen
Wij verzenden daarnaast enkel pakketten met Track & Trace code zodat ook de locatie en levering van uw pakket altijd te achterhalen is.
Verzenden & Retouren
Wij streven er naar om alle bestellingen zo snel mogelijk te verwerken zodat u de producten ook zo spoedig mogelijk in huis heeft. Normaliter houdt dit in dat alle bestellingen waarvan wij via de bank of Paypal een betalingsbevestiging hebben ontvangen dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag worden verzonden(mits op voorraad). Alle bestellingen, ook internationaal, worden via DHL verzonden met Track & Trace code en altijd inclusief transportverzekering.
Indien een product niet op voorraad is wordt dit ook dezelfde of uiterlijk de volgende werkdag bij onze leveranciers besteld. Bestellingen worden hierbij ook pas verzonden als het laatst bestelde product bij ons binnen is. Mocht u een deellevering willen ontvangen dan kan u het beste een kort berichtje naar ons sturen.
Indien het product dat u ontvangen heeft niet naar wens is dan dient u hier zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen 2 weken melding van te maken zodat dit geretourneerd of omgeruild kan worden. Producten mogen enkel worden geretourneerd of omgeruild mits ongebruikt en met de originele verpakking.