Downpipes
De uitlaat van een auto dient niet alleen om het geluid te dempen en de uitlaatgassen naar achteren te geleiden. Een uitlaat bestaat uit verschillende onderdelen en heeft een grote invloed op het koppel, het vermogen en op de gasrespons. Bij motoren uitgerust met een turbo heeft het uitlaatsysteem ook een grote invloed op de respons van de turbo van een auto.
Uitlaatspruitstuk
Direct na de motor zit het uitlaatspruitstuk waarbij de uitlaatgassen van de verschillende cilinders worden verzameld om hierna de rest van de uitlaat in te stromen. De vorm en diameter van de kanalen maar ook de methode hoe deze worden samengevoegd heeft een groot effect op het koppel en vermogen. Een kleinere diameter zorgt daarbij meestal voor meer koppel vanwege de tegendruk, maar kost vermogen, een grotere diameter is daar tegenover weer goed voor het vermogen maar zorgt ervoor dat de motor op lagere toerentallen weer wat trekkracht verliest. Een andere factor is de lengte van de uitlaatkanalen, waarbij niet alleen de lengte per kanaal van belang is maar ook de lengtes van de andere kanalen. In de meeste gevallen is een spruitstuk waarbij alle kanalen een identieke lengte hebben ideaal voor de flow van de uitlaatgassen.
Voor motoren zonder turbo is dit voor het vermogen het meest interessante deel van de uitlaat om aan te passen.
Bekijk ons aanbod uitlaatspruitstukken
Ook bij motoren met een turbo is de vorm van het spruitstuk belangrijk. De pulsen van de verschillende cilinders hebben invloed op het gedrag van de turbine van de turbo. Wanneer de pulsen van de verchillende cilinders niet door gelijke lengtes headers stromen komen deze drukgolven op een onregelmatig tijdstip aan bij de turbine van de turbo.Wat is een downpipe?
De downpipe is het gedeelte van de uitlaat dat tussen de turbo en de rest van het uitlaatsysteem in zit, in veel gevallen zit hier ook het roetfilter en/of de katalysator geplaatst. Voor motoren met een turbo levert het aanpassen van dit deel van de uitlaat het grootste verschil in vermogen op.
Door de weerstand na de turbo te verminderen kan de turbo al op een eerder toerental opspoelen. Door de verminderde weerstand kunnen er ook meer uitlaatgassen worden uitgevoerd waardoor de turbo ook een hogere druk kan halen, het werkgebied van de turbo neemt daarbij op lagere en hogere toerentallen toe.
Wanneer er een katalysator of roetfilter is geinstalleerd dan levert dit veel extra weerstand op. Het verwijderen van deze delen, of het vervangen met een versie met een lagere weerstand, levert daarbij een aanzienlijk verschil in vermogen op. Door de diameter van de downpipe te vergroten en het aantal scherpe bochten te minimaliseren kan de weerstand nog verder worden verlaagd voor een nog groter effect.
Om de maximale prestaties van een downpipe te benutten is het aan te raden om het motormanagement aan te passen. Enkel de montage van een upgrade downpipe levert vaak al een leuke vermogenswinst op. Na het plaatsen van een downpipe kan een Stage 2 chiptuning worden uitgevoerd waarbij de vermogenswinst nog verder toeneemt.
Bekijk ons assortiment downpipes!
Overige uitlaatonderdelen
Zowel bij motoren met als zonder turbo worden de effecten op het vermogen kleiner naarmate de afstand tot de motor toeneemt. Wanneer de uitlaatgassen afkoelen neemt het volume af waardoor de uitlaat zelfs met een kleinere diameter dan in het begin geen restrictie meer oplevert. Vandaar dat er veelal downpipes in grotere diameters worden geplaatst op een verder origineel uitlaatsysteem. Zou een motor verder worden opgevoerd dan wordt het natuurlijk wel relevant om ook verder van de motor af de diameter te vergroten. Voor een motor met turbo kan bijna worden gesteld dat hoe minder weerstand na de turbo des te beter.
Wanneer een ander geluid uit de uitlaat wenselijk is dan zijn aanpassingen in dit deel van de uitlaat wel interessant, door het verwijderen of vervangen van een demper of het aanpassen van de diameter van de uitlaat kan hier het geluid dat uit de uitlaat komt mee worden gevarieerd.
Bekijk ons assortiment uitlaatonderdelen
Uitlaat maatwerk
Naast de verkoop van onderdelen is het ook mogelijk om via Chargertech uw uitlaat op maat aan te laten passen. Een downpipe op maat, een demper verwijderen of vervangen of de gehele uitlaat van voor tot achter aanpassen behoort allemaal tot de opties!
Meer informatie?
Klepsysteem/Cutout
Om een sportief uitlaatgeluid te verkrijgen op de gewilde momenten kan een klepsysteem worden geplaatst in de uitlaat. Deze klep kan bijvoorbeeld gesloten blijven bij rijden op de snelweg om het comfort te behouden, maar op de momenten waarop sportief wordt gereden kan de klep worden geopend om een sportieve en leuke sound te verkrijgen! Zo bestaan er losse kleppen (cutouts) die in de uitlaatpijp geplaatst kunnen worden. Veelal wordt dit net voor de einddemper gedaan. Deze kleppen zijn vacuum of elektronisch gestuurd en kunnen vaak met een afstandbediening vanuit de auto worden geopend/gesloten. Daarnaast bestaan er ook kleppendempers waarbij de klep zit verwerkt in de demper en zo een bypass maakt voorbij de demper. Deze kleppendempers kunnen worden geplaatst ter vervanging van een originele demper om zo toch on demand dat sportieve geluid te verkrijgen!