Blow off valve voor turbo-auto’s
Heb je een auto met een turbo en wil je de maximale snelheid uit je auto halen? Dan is een blow off valve, ook wel dumpvalve genoemd, wat je nodig hebt? Hiermee wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo actief blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.
Snellere acceleratie met blow off valve
Een dumpvalve of blow off valve zorgt dus voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of gas loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Een turbo draait heel veel toeren en verplaatst heel veel lucht. Wanneer je om wat voor reden gas los laat gaat de gasklep dicht. De turbo draait nog steeds heel hard maar de lucht kan nergens meer heen dus schiet de luchtdruk omhoog waardoor de turbo heel hard afremt.
Werking turbo
Een turbo zorgt voor een hoger motor rendement waardoor de motor krachtiger wordt. Het principe is gebaseerd op meer lucht in de motor te krijgen. Een turbo doet dit door lucht samen te persen, waardoor er meer lucht in de motor komt. Meer lucht in een motor betekent meer zuurstof. En in combinatie met extra brandstof betekent dit meer vermogen. Via een turbo kunnen kleinere motoren gemaakt worden met gelijke prestaties, of zelfs beter prestaties dan grotere motoren. Dit noemen we 'Downsizing'.
Door loslaten van het gas neemt het toerental van de turbo af en komt de luchtstroming naar de motor nagenoeg tot stilstand. Als je weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer op gang komen. Als je plotseling veel gas geeft, kan een turbo 130.000 toeren halen (een moderne turbo zelfs nog veel meer). Er wordt dan een grote druk opgebouwd. Laat je het gas weer los, dan is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar de gasklep staat dicht. Zonder een blow off valvwe (dumpvalve) komt de luchtkolom weer terug in de turbo, waardoor de turbo ineens tot stilstand komt.
Wat is een blow off valve of dumpvalve?
Een blow off valve is een klep die op de momenten dat er drukpieken zijn deze kan laten ontsnappen.
Waarom een blow off valve of dumpvalve?
Het monteren van een blow off valve (dumpvalve) zorgt dat het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem wordt verwijderd. Hierdoor blijft de turbo op snelheid werken. Het duurt dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.
Welk geluid maakt een blow off valve of dumpvalve?
Het activeren van een blow off valve (dumpvalve) is herkenbaar aan een typisch phieefff' of 'whoooshh' afblaasgeluid.
Past een blow off valve of dumpvalve op elke auto?
Nee. Een blow off valve werkt alleen als de auto een turbo heeft.
Turbo diesel Blow off valve?
Bij een turbodiesel kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt, omdat er bij een turbodiesel geen vacuüm ontstaat bij het loslaten van het gas. Hierdoor heb je ook nooit het sportieve afblaas geluid. Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere dumpvalves al open geblazen tijdens de acceleratie.
Een dieselmotor heeft geen dumpvalve nodig, een dumpvalve heeft ook geen enkel positief effect op de prestaties. Dit is bij een dieselmotor dus enkel voor het geluid.
Origineel zit er op vrijwel alle turbo motoren al een systeem dat lijkt op een dumpvalve, dit noemen wij een recirculatieklep. Deze blaast de lucht niet naar buiten af maar terug de inlaatbuis in. Hierdoor hoor je dit systeem niet. Een dumpvalve blaast naar buiten af en daardoor krijg je dit geluid. De turbo warmt de lucht ook op dus een bijkomend voordeel van een dumpvalve is dat je die warme lucht ook kwijt bent. Technisch gezien zitten er geen nadelen aan een dumpvalve maar doordat veel motoren een luchtmassameter voor de turbo hebben zitten kunnen die soms van slag raken als er lucht wordt afgeblazen. Voor die modellen worden vaak semi-open dumpvalves toegepast.
Wat is het verschil tussen blow off / dumpvalve
Er is geen verschil maar puur een andere naam voor hetzelfde onderdeel.