Haal meer vermogen (pk’s) uit je auto met chiptuning

Door het aanpassen van de motormanagementsoftware van uw auto kan meer vermogen of een lager verbruik gerealiseerd worden. Omdat bijna alle motorprocessen tegenwoordig via computersoftware geregeld worden zijn er voor vrijwel ieder merk en model auto mogelijkheden om deze op uw wensen af te stellen.

Wat is chiptuning?

De belangrijkste gegevens die we met chiptuning kunnen wijzigen zijn de hoeveelheid lucht, de brandstofinspuiting en de ontsteking. Door de hoeveelheid lucht te vergroten kan er meer brandstof verbrand worden en krijgt de auto meer vermogen. Door de ontsteking te optimaliseren wordt de effectiviteit van de verbranding verhoogd waardoor het vermogen van je auto nog meer zal toenemen. De hoeveelheid lucht levert de meeste vermogenswinst is dan ook de meest gebruikte methode om meer vermogen uit je auto te halen. Meest gebruikt maar een goede tuning past dus alles op elkaar aan.

Meer lucht in Dit realiseren we via instellen van de turbodruk bij auto’s turbo. Heeft je auto geen turbo dan zijn er wel eens andere mogelijkheden, zoals de kleptiming, om meer lucht in de motor te krijgen. Maar over het algemeen blijft de vermogenswinst voor auto's zonder turbo vaak beperkt tot maximaal 8%.

Bij auto’s met motoren die wel een turbo hebben zijn de mogelijke vermogenswinsten afhankelijk van wat de turbo maar ook de motor aan kan. In de meeste gevallen zit de vermogenswinst rond de 30% maar uitschieters tot zelfs 80% meer vermogen zijn ook mogelijk!

Op onze website vind je een lijst met wat per merk en uitvoering mogelijk is aan vermogenswinst door chiptuning. Je ziet hoeveel pk je auto standaard heeft en hoeveel pk je auto zal hebben na de chiptuning.
Een goede chiptuning gaat verder dan alleen het aanpassen van de hoeveelheid lucht, de brandstofinspuiting en de ontsteking. De hoeveelheid brandstof en lucht moeten goed op elkaar worden afgesteld voor een maximaal rendement, maar er zitten natuurlijk ook vele sensoren omheen die met hun afstelling ook goed op deze gegevens aangepast moeten worden.

Is chiptuning niet slecht voor mijn auto?

Wanneer een fabrikant een auto ontwerpt dan heeft duurzaamheid onder alle omstandigheden de hoogste prioritiet. Auto’s mogen niet snel gebreken vertonen en kapot gaan, zelfs als er slecht mee wordt om gegaan in de meest barre omstandigheden. Daarom kiezen de meeste fabrikanten er dan ook voor om grote veiligheidsmarges te hanteren.
Voor autobezitters die goed omgaan met hun auto en deze bijvoorbeeld ook altijd goed warm rijden en regelmatig onderhoud (laten) uitvoeren is het in onze westerse omstandigheden veilig mogelijk om met chiptuning meer vermogen uit je motor te halen.

Wereldwijd zit er veel verschil in de kwaliteit brandstof die bij de pomp verkrijgbaar is. Autofabrikanten moeten bij de afstelling van de auto natuurlijk met al deze verschillende brandstofkwaliteiten rekening houden. De in Europa verkrijgbare brandstof voldoet aan de strengste kwaliteitseisen en chiptuning is zonder enig probleem mogelijk.

Naast alle technische aspecten is er een derde mogelijkheid waarom we meer vermogen uit je auto kunnen halen. Veel fabrikanten kiezen er tegenwoordig voor om een identieke motor leveren met verschillende vermogens. Een identieke motor met identieke turbo en identieke sensoren. Het enige verschil dat er tussen de uitvoeringen zit is de software. Een auto met een dergelijke motor kan dan getuned worden met de software van een snellere versie. Daarnaast kan de software van die snellere versie verder getuned worden via optimaliseren van de drie technische aspecten op het gebied van luchttoevoer, brandstofinspuiting en ontsteking.

Wat zijn de mogelijkheden met chiptuning?

De vermogenswinsten die met chiptuning mogelijk zijn en die we op onze website opgenomen hebben zijn gebaseerd op een compromis tussen een goede vermogenswinst en een lager verbruik. We kunnen nog een kleine hoeveelheid extra vermogen uit de automotoren halen maar dit gaat dan sterk ten koste van het brandstofverbruik. De auto kan ook zo zuinig mogelijk worden afgesteld maar dan zal de vermogenswinst veel kleiner zijn. Chargertech voert chiptuning op maat uit en overlegt altijd welk aspect (vermogen of zuinigheid) het belangrijkste is.

Met chiptuning is er naast meer motor vermogen en zuiniger brandstofverbruik nog meer mogelijk, zoals:

  • EGR uitschakelen
  • Roetfilter uitschakelen
  • Storingen uitschakelen
  • Snelheidsbegrenzers verhogen, verlagen of verwijderen
  • Toerenbegrenzers verhogen of verlagen
  • Uitschakelen sensoren
  • Opnieuw afstellen op mechanische aanpassingen (downpipe, intercooler, andere turbo, nokkenassen etc.)

Met chiptuning kunnen we bepaalde onderdelen en sensoren dus uitschakelen. Dat kan veel geld besparen wanneer een bepaald onderdelen defect is dat je niet wilt laten vervangen. Een EGR klep kan al snel een paar honderd euro kosten, een katalysator gaat vaak al richting de 500€ of meer en een roetfilter kost meestal meer dan 1000€. En dan komen daar nog arbeidskosten bovenop!

Door met chiptuning deze opties in de software uit te schakelen is het mogelijk om de onderdelen volledig te verwijderen waarna deze ook niet meer terug geplaatst hoeven te worden. In de meeste gevallen is het verwijderen ook nog beter voor het verbruik en kan het vermogen nog verder worden opgevoerd.

Chiptuning specifiek voor Amerikaanse auto's

Als een van de weinige tuners in Nederland beschikken we bij Chargertech ook over de apparatuur om diverse modellen auto's van de Amerikaande markt te chiptunen. De meeste van deze voertuigen hebben geen turbo maar door de standaard afstelling op een laag octaangetal is hier meestal toch een interessante vermogenswinst op te behalen. Naast het verhogen van het vermogen wordt de motor door het chiptunen ook wat alerter. Gecombineerd met een andere afstelling van de automaat zijn de Amerikaanse auto’s beter geschikt voor het Europese weggebruik. Een andere aanpassing die wij vaak bij Amerikaanse modellen doen is het verhogen van de snelheidsbegrenzer die bij veel modellen op 100 Mijl / 160 KMH is ingesteld.

Voor meer informatie over chiptuning kunt u ons bellen of mailen.

 

loader
Bezig met laden...