Informatie downpipes

Aanpassingen aan de uitlaat voor meer vermogen

Aantal

De uitlaat van een auto dient niet alleen om het geluid te dempen en de uitlaatgassen naar achteren te geleiden. Een uitlaat heeft daarbij ook een grote invloed op het koppel en vermogen en op de respons van een turbo.

Bekijk ons assortiment!

Uitlaatspruitstuk

Direct na de motor zit het uitlaatspruitstuk waarbij de uitlaatgassen van de verschillende cilinders worden verzameld om hierna de uitlaat in te stromen. De vorm en diameter van de kanalen maar ook de methode hoe deze worden samengevoegd heeft een effect op het koppel en vermogen. Een kleinere diameter zorgt daarbij meestal voor meer koppel maar kost vermogen, een grotere diameter is daar tegenover weer goed voor het vermogen maar zorgt ervoor dat de motor op lagere toerentallen weer wat verliest. Een andere factor is de lengte van de uitlaatkanalen, waarbij niet alleen de lengte per kanaal van belang is maar ook de lengtes van de andere kanalen. In de meeste gevallen is een spruitstuk waarbij alle kanalen een identieke lengte hebben ideaal voor de flow van de uitlaatgassen. 

Voor motoren zonder turbo is dit voor het vermogen het meest interessante deel van de uitlaat om aan te passen.

Downpipe

De downpipe is het deel pijp dat tussen de turbo en de uitlaat in zit, in veel gevallen zit hier ook het roetfilter en katalysator geplaatst. Voor motoren met een turbo levert het aanpassen van dit deel van de uitlaat het grootste verschil in vermogen op.

Door de weerstand na de turbo te verminderen spoelt de turbo al op een eerder toerental op. Door de verminderde weerstand kunnen er ook meer uitlaatgassen worden uitgevoerd waardoor de turbo ook een hogere druk kan halen, het werkgebied van de turbo neemt daarbij op lagere en hogere toerentallen toe. 

Wanneer er een katalysator of roetfilter is geinstalleerd dan levert dit veel extra weerstand op. Het verwijderen van deze delen, of het vervangen met een versie met een lagere weerstand, levert daarbij een aanzienlijk verschil in vermogen op. Door de diameter van de downpipe te vergroten en het aantal bochten te minimaliseren kan de weerstand nog verder worden verlaagd voor een nog groter effect.

In veel gevallen is het wel te adviseren om de installatie van een downpipe te combineren met een aanpassing van het motormanagement.

Uitlaat

Zowel bij motoren met als zonder turbo worden de effecten op het vermogen kleiner naarmate de afstand tot de motor toeneemt. Wanneer de uitlaatgassen afkoelen neemt het volume af waardoor de uitlaat zelfs met een kleinere diameter dan in het begin hier minder effect heeft. Zou een motor verder worden opgevoerd dan wordt het natuurlijk wel relevant om ook verder van de motor af de diameter te vergroten. Voor een motor met turbo kan bijna worden gesteld dat hoe minder weerstand na de turbo des te beter. 

Wanneer een ander geluid uit de uitlaat wenselijk is dan zijn aanpassingen in dit deel van de uitlaat wel interessant, door het verwijderen of vervangen van een demper of het aanpassen van de diameter van de uitlaat kan hier het geluid dat uit de uitlaat komt mee worden gevarieerd.

Maatwerk

Naast de verkoop van onderdelen is het ook mogelijk om via Chargertech uw uitlaat op maat aan te laten passen. Een downpipe op maat, een demper verwijderen of vervangen of de gehele uitlaat van voor tot achter aanpassen behoort allemaal tot de opties!

Meer informatie?

Geen onderdelen voor uw auto kunnen vinden, advies nodig of een afspraak maken om uw uitlaat aan te laten passen?

Neem contact op!