Categorieën

Nieuwe producten

Chiptuning van Chargertech

Chiptuning bij Chargertech is altijd naar uw wensen en op de auto op maat geschreven! Voor de meeste auto's bieden wij al software op maat aan vanaf slechts 249€!

Op de volgende pagina krijgt u een overzicht van de vermogensindicaties welke bij standaard motor met een ruime veilige marge haalbaar zijn. Staat uw auto hier niet tussen, laat het ons dan weten en ontvang een indicatie specifiek voor uw auto!

Bekijk vermogenswinst

Wat is chiptuning?

Chiptuning is de meest gebruikte optie om meer vermogen uit een auto te halen. Door aanpassingen in het motormanagement kan meer vermogen of een lager verbruik gerealiseerd worden. Sinds bijna alle processen binnen de motor tegenwoordig via de computer geregeld worden biedt dit vele mogelijkheden om de auto op uw wensen af te stellen. 

De belangrijkste gegevens die middels chiptuning worden gewijzigd zijn de hoeveelheid lucht, brandstofinspuiting en ontsteking. Door de hoeveelheid lucht te vergroten kan er meer brandstof verbrand worden en gaat de auto meer vermogen leveren. Door de ontsteking verder te vervroegen kan de effectiviteit van de verbranding verhoogd worden waardoor de auto ook meer vermogen gaat leveren. Het aller belangrijkste is de hoeveelheid lucht en de meest gebruikte methode om deze te verhogen is middels de turbodruk. Bij auto's zonder turbo zijn er nog wel eens andere mogelijkheden, zoals de kleptiming, om meer lucht in de motor te krijgen maar over het algemeen blijft de vermogenswinst voor auto's zonder turbo helaas beperkt tot maximaal 8%. Bij motoren met een turbo zijn de mogelijke vermogenswinsten afhankelijk van wat de turbo maar ook de motor aan kan. In de meeste gevallen zit de vermogenswinst rond de 30% maar uitschieters tot zelfs 80% meer vermogen zijn ook mogelijk!

Een goede chiptuning gaat echter wel verder dan enkel deze drie gegevens aanpassen. De hoeveelheid brandstof en lucht moeten goed op elkaar worden afgesteld voor een maximaal rendement en er zitten natuurlijk ook vele sensoren omheen die met hun afstelling ook goed op deze gegevens aangepast moeten worden. 

Hoe is chiptuning mogelijk?

Wanneer een fabrikant een auto ontwerpt dan wil deze dat die auto niet snel kapot gaat, ook niet als hier slecht mee wordt om gegaan. Om deze reden kiezen de meeste fabrikanten er dan ook voor om grote veiligheidsmarges te hanteren. Wanneer iemand zijn auto dan wel goed warm rijdt en goed onderhoud dan kunnen deze marges natuurlijk al een flink stuk verkleind worden.

Wereldwijd zit er veel verschil in de kwaliteit brandstof die bij de pomp verkrijgbaar is. Bij de afstelling van een auto door de fabrikant moet een auto natuurlijk met al deze verschillende kwaliteiten goed blijven lopen. Wanneer de auto enkel in West-Europa gebruikt wordt kan deze dus ook weer veilig wat verder opgevoerd worden.

Een derde reden (die vaak de grootste vermogenswinst geeft) is dat veel fabrikanten tegenwoordig een identieke motor leveren met verschillende vermogens. Een identieke motor met identieke turbo en identieke sensoren. Het enige verschil dat er tussen de verschillende versies zit is de software. Wanneer een auto met een dergelijke motor dan getuned wordt kan deze niet alleen met de software van een eventuele snellere versie worden uitgevoerd maar daar bovenop kan de software van die snellere versie om de andere twee bovenstaande redenen ook nog verder getuned worden. 

Wat zijn de mogelijkheden?

De vermogenswinsten die op onze website genoemd worden zijn gebaseerd op een compromis tussen een goede vermogenswinst en een lager verbruik. Er is nog een kleine hoeveelheid extra vermogen uit te halen maar dit gaat dan sterk ten koste van het brandstofverbruik, de auto kan ook zo zuinig mogelijk worden afgesteld maar dan zal de vermogenswinst veel kleiner zijn. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden middels chiptuning:

  • EGR uitschakelen
  • Roetfilter uitschakelen
  • Storingen uitschakelen
  • Snelheidsbegrenzers verhogen, verlagen of verwijderen
  • Toerenbegrenzers verhogen of verlagen
  • Uitschakelen sensoren
  • Opnieuw afstellen op mechanische aanpassingen (downpipe, intercooler, andere turbo, nokkenassen etc.)

EGR, DPF, Katalysator

Zoals eerder ook al genoemd bestaat er ook een mogelijkheid om middels chiptuning bepaalde onderdelen en sensoren uit te schakelen. Een moment waarop dit ook nog eens veel geld kan besparen is als een van de bovenstaande onderdelen defect is. Een EGR klep kan al snel een paar honderd euro kosten, een katalysator gaat vaak al richting de 500€ of er over en een roetfilter kost meestal meer dan 1000€. 

Door deze opties in de software uit te schakelen is het mogelijk om de onderdelen volledig te verwijderen waarna deze ook niet meer terug geplaatst hoeven te worden. In de meeste gevallen is het verwijderen ook nog beter voor het verbruik en kan het vermogen nog verder worden opgevoerd.

Amerikaanse auto's

Als een van de weinige tuners in Nederland bezitten wij ook de apparatuur om diverse modellen auto's van de amerikaande markt te tunen. De meeste van deze voertuigen hebben geen turbo maar door de standaard afstelling op een laag octaangetal is hier meestal toch een interessante vermogenswinst op te behalen. Naast het verhogen van het vermogen wordt de motor ook wat alerter. Gecombineerd met een andere afstelling van de automaat maakt dit de auto beter geschikt voor het Europese weggebruik. Een andere aanpassing die wij vaak bij deze modellen doen is het verhogen van de snelheidsbegrenzer die bij veel modellen op slechts 100 Mijl / 160 KMH staat.

Meer informatie?

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact op!